Kabátban, állva

Egy este Nádasdy Ádámmal, Roszik Hellával és Darvas Kristóffal

2020. február 6., csütörtök, 19:00

Régi álmunk/tervünk vált valóra azzal, hogy a jelenleg Angliában élő Nádasdy Ádám eljön hozzánk vendégségbe. Így e februári találkozáson egy estét az ő művészete köré szerveztünk.

Nádasdy Ádám

Nyelvész, költő, műfordító, esszéista, aki közben negyven éven át az ELTE tanára volt. Különleges művész és különleges ember. Ahogy egy helyütt jellemzik:

Meglehetősen ritka és konfliktusos képlet ez mifelénk: tudós és művész, Istennel beszélgető meleg férfi, progresszív gondolkodó polgári attitűddel.

Lebegő, elegáns szellemességét, valamint mélységeit és komolyságát a szövegeiből összeállított műsorban igyekszünk megmutatni úgy, hogy elhangzanak tőle részletek a prózai szövegektől a verseken át az értekezőbb megszólalásokig, műfordítás részletekig.

Nádasdy Ádám ugyanis az egyik legjelentősebb műfordítónk. „Mások kéjvágyának alantas hírnöke lettél!” – olvassuk az általa jegyzett feliratot az Operában, az 1998 óta folyamatosan játszott Figaro házasságában. Az egyszerű libretto is megemelkedik, ha Nádasdy kezébe kerül! Nem beszélve a híres Shakespeare fordításairól! Az általa fordított Hamlet például igazi új remekmű. Műfordítóként legutóbbi hatalmas munkája Dante Isteni színjátékának az új fordítása volt.

Míg Ádám a nyilatkozataiban és cikkeiben nyíltan kiáll ügyek és elvek mellett, addig a verseiben nagyon személyes, nagyon közel enged, ezekben nyoma sincs se pedagógiának, közéletnek. 2009-es gyűjteményes kötetének fülszövegében ezt írja: „A világról, országról, boldogulásról sok mindent gondolok, de ezek nekem ritkán verstémák.” Elsősorban a személyesség, az emberi kapcsolatok érdekelik a lírában, mind költőként, mind olvasóként.

A vers számomra akkor szép, ha öncélú, ha elsősorban vers, és csak azért van, hogy legyen. Mint ahogy az ember dalra fakad.

vallja. Nyíltsága megejtő és csodálatra késztető, egyforma őszinteséggel beszél melegségéről és betegségéről, politikáról és félelmekről. Mert ahogy fogalmaz: „tudniillik hazugságban élni rettenetesen fárasztó.”

A műsor irodalmi részét Ádám Karafiáth Orsolyával közösen állította össze, a zenéért (és a felolvasások azon részeiért, ahol Ádám nem maga olvas fel) Darvas Kristóf és Roszik Hella felelnek.

Roszik Hella

Zenészként indult, elvégezve a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola hegedű tanszakát, majd a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház előadásaiban játszott.

Roszik Hellát nem nehéz megjegyezni, ha a színpadon látjuk: amúgy sem eltéveszthető fizimiskájából legtöbbször valami titokzatos öntörvényűség és dac sugárzik.

írták róla egy helyütt. Erős, szuggesztív karakter, akiből nem hiányzik a lágyság sem.

„Mi az, amit egész életemben tudnék csinálni?” – tette fel magának a kérdést, és mikor a válasz egyértelműen a színészet lett, felvételizett a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színész szakára, ahová fel is vették az immár legendás Ascher-Novák osztályba. Diploma után ez az osztály alapította meg a HOPPart Társulatot. 2007 óta tagja a Pintér Béla és Társulatának, ám a zene is fontos része maradt az életének. Emlékezzünk csak a Titkainkra! Hella és hegedűjátéka nehezen feledhető… De hallhattuk őt Bródy János kísérőzenészeként is, 2014 óta hegedül és énekel a Müller Péter Sziámi Andfriends zenekarban, és Darvas Kristóf fellépőtársa is. Bodor Tibor Teskó hárfaművésszel pedig Olaszországban utcazenél, többnyire kelta hárfazenét.

Darvas Kristóf

Szilágyi Lenke fotója

Elképesztően sokoldalú zenész, zeneszerző és előadóművész.

Önállóan is fellép, de több zenekarok is tagja van/volt, legutóbb Ruttkai Borival léptek fel itt nálunk, A Harmadik Helyen. Számtalan színpadi mű zenéjét is jegyzi, többek között a legendás Krétakörrel dolgozott 2002-től 2008-ig.

Édesapja a decemberben nálunk vendégeskedő Darvas Ferenc, akinek Kristóf a váltótársa már több mint egy évtizede különböző színházi előadásokban.

Több rádiójáték, többek közt a Vacka Rádió egyik zeneszerzője. 2011 óta bárzongorista a Jedermann kávézóban.

Nem véletlenül hívtuk most, Kristóf zenéje és az irodalom ugyanis oly sokszor találkozott már az utóbbi években.

2001-ben működött közre először irodalmi esten, azóta a hasonló megmozdulások állandó szereplője, többek között állandó műsorvezetőnk, Karafiáth Orsolya Tóth Evelinnel közös egykori műsorának is kísérő zenésze volt, de annak idején a Trafóban tartott Songwriters klubban (melynek célja az volt, hogy költők írók kipróbálják magukat dalszövegíróként) is zenésített meg kortárs verseket.

A műsor után a művészekkel Karafiáth Orsolya beszélget.