Igen, azaz nem, azaz mégis!
Micsoda?! Írói stand-up? Igen, azaz nem, azaz mégis. Az írói stand-up nem az a stand-up. Nem úgy. Nem azért. Nem csak a nevetésért. Nem csupán egy újabb történetért. Az írói stand-up külön világ. Az író kiáll, és mesél. Míg az írás közben nem gondol az olvasóra, most ott ülnek előtte. A közönség lesz a fehér lap, vajon ki hogyan tölti ki? Csodálatos csapatot hoztunk össze erre a játékos kísérletre, ahol nem kapaszkodhat a szerző a már előre megírtra – improvizálnia kell. A műsorszámokat pedig rájuk rezonáló dalok színesítik. Az írói stand-up világa a régi kabarékéval rokon. Éljék át velünk!
Csepelyi Adrienn
Mottója: „Jó foci, jó zene – aztán mindezt megírni.”
Adrienn 1984-ben született a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Penyigén. Végzettségét tekintve könnyűzenei újságíró, a gyakorlatban pedig kultúráról és fociról ír szokatlan megközelítésekkel. 2008-ban programmagazinoknál indult a karrierje, de hamar nagyobb feladatokat kapott olyan lapoknál, mint a Vasárnapi Hírek, a Szabad Föld, a Marie Claire vagy a Hamu és Gyémánt. 2013-ban Junior Prima-díjat kapott, 2014-től a lap bezárásáig a Népszabadság munkatársa volt, a bezáráskor beszédet mondott a Vörösmarty téren, gerillavideót forgatott a Mediaworks-székházban. 2017-től a Népszava kulturális rovatvezetője volt. A Klubrádióban megismert Popfilter nevű popkulturális műsora az idén novemberben indult újra podcastként a WMN magazin égisze alatt, ahol 2018 vége óta dolgozik.
2018-ban megjelent Belemenés című regénye a Margó-díj shortlistjére került. Futballfotóit felhasználta már bérletkampányához az angol Stoke City csapata és állította ki a manchesteri National Football Museum is. Publicistaként rendszeresen kiáll az egyenjogúság mellett és a családon belüli erőszak ellen. Testileg-lelkileg megnyomorított bulldogokat fogad örökbe, lelkesen járja a világ futballstadionjait és operaházait, idehaza pedig a világ komolyzenei életének sztárjaival készít interjúkat. Amúgy állatorvos akart lenni, de diszkalkuliás, így az ökoszisztéma érdekében e céljától eltekintett. Ami nem akadályozta meg abban, hogy mindenféle állatokat hazacipeljen, befogadjon, felneveljen – családja legnagyobb örömére. Ezekről (mármint az egyéb állatfajtákról) mesél majd stand-upjában.
Maros András
Író, drámaíró, eddig nyolc könyve jelent meg, a kilencedik várhatóan 2020-ban lát napvilágot. Több száz irodalmi publikációt közölt országos folyóiratokban, antológiákban, heti- és napilapokban. Irodalmi tárcarovatot vezetett négy éven át egy országos napilapban. Gyanús mozgások (Suspicious Moves) című darabját (rendezte Ujj-Mészáros Károly), melynek bemutatója 2011-ben volt a Magyar Színházban, beválogatták és előadták a kanadai Belfry Színházban megrendezett WorldPlay nemzetközi felolvasószínházi fesztiválon 2013. március 9-én (rendező: Joel Bernbaum).
Több irodalmi ösztöndíj nyertese, valamint a 34. Magyar Filmszemle Kisjátékfilmes Fődíját vehette át a Gumiember című film forgatókönyvéért. Számtalan kis színest olvashattunk tőle a regényei mellett, ezekből villant párat ezen a különleges estén!
Dragomán György
Vendégeskedett már nálunk a Különös összefonódások estjén Szabó T. Annával, Kézdy Lucával és Tóth Evelinnel. Akkor így mutattuk be:
Dragomán György hiperérzékeny, fegyelmezett, vicces és kíméletlen. A hangja azonnal felismerhető, de minden könyve más, holott mindegyik a szabadságról szól. Legelső regényét, A pusztítás könyvét a belső szabadság keresése, a folyamatos függelemsértés mozgatja, a sok nyelvre lefordított A fehér királyt a gyermeki akarat ereje élteti, az árvaságot és a kamaszságot tematizáló Máglyát a női rítusok, a vadság és a gyöngédség szikráztatja fel, az Oroszlánkórus című novellagyűjteményt pedig a zene mindent megváltoztató mágiája tüzesíti át.
Az est utáni beszélgetés felejthetetlen pontja volt, ahogy arról beszélt, hogyan szokott szuvidolni a dolgozószobájában – pihenésképp. Dragomán nem csak a regényeiben, prózai szövegeiben lenyűgöző erejű mesélő, hanem élőszóban is, és ismét egy teljesen más hangon szólalva meg. Páran már láthatták őt írói stand-up vendégeként – lenyűgöző és érdekfeszítő volt, nemcsak önmagához vitt közel, hanem mesélése által beléphettünk a dolgozószobájába is. Csupa meglepetés ember. „Nem tudom miről fogok beszélni, majd útközben kitalálom, ahogy szoktam.” – felelte most is Gyuri. Izgatottan várjuk!
A zenei betétekért Müller Péter Sziámi (ének) és Darvas Ferenc (billentyű) felel.
Müller Péter Sziámi
A legendás költő, énekes, dalszerző és előadóművész a saját produkciói és alkotásai mellett az elmúlt csaknem négy évtizedben a legkülönfélébb embereket és közösségeket hozta össze, és ezekből a találkozásokból merészen új dolgok születtek – a Sziget Fesztiváltól a Bartók Plusz Operafesztiválon át. Az ország jobban megismert ügyeket és sorsokat a segítségével, például mikor a Baltazár Színházzal megkezdte a közös munkát. URH, Kontroll Csoport, Sziámi-Sziámi – gazdag múlt. De ugyanilyen gazdag a jelen is, elég ha csak a Müller Péter Sziámi AndFriends koncertjeire és új dalaira gondolunk.
Darvas Ferenc
Nagyon boldogok vagyunk, hogy a zeneszerző és zongorista – aki mellesleg több mint százötven színházi darab zenéjéért is felelős – is elfogadta a meghívásunkat. Elkésett operett-szerzőnek vallja magát egy olyan korban, amikor az operett már rég kiment a divatból. A zongorázás közben négyjegyű számokat szoroz össze fejben. Erről feltétlen megkérdezzük őt!
Ceremóniamester: Karafiáth Orsolya.
A szünet után a művészekkel is Orsolya beszélget improvizációról, egymásra hangolódásról, műfajközöttiségről.
Közreműködők, szereplők
- Csepelyi Adrienn író
- Maros András író
- Dragomán György író
- Müller Péter Sziámi zenész
- Darvas Ferenc zenész