Hodworks: Pirkad
A Hodworks Pirkad című produkciójában a mozgás teremtését látjuk. A test mint egy táj, intim közelségben tárul fel. A meztelen testet az izmok rajzolata, a bőr gyűrődései, az érintések lenyomata, a bőrpír öltöztetik. Megmutatkozik a test manapság olyannyira elfojtott, tabuvá tett anatomikus-mechanikus gép mivolta, „állat-minősége”. A kölcsönhatások folytonossága, a megállíthatatlan változások a táncosoktól rendkívüli tudatosságot, erőt, kifinomultságot és figyelmet követelő performansszá alakítják ezt az emberi-fizikai tapasztalások ritka pillanatait kutató, merész előadást. Előítéletmentes, szabad, radikális testkutatás, ahogy Hód Adrienntől megszoktuk.
A Pirkadot a 2014-es év 20 legkiemelkedőbb kortárs táncelőadása közé választotta az Aerowaves nemzetközi hálózat és 2014-ben elnyerte a Lábán Rudolf-díjat.
Előadók Cuhorka Emese, Hadi Júlia, Molnár Csaba, Márcio Canabarro
Élőzene Mizsei Zoltán
Zenei alkotótárs Sőrés Zsolt Ahad
Konzultáns Szabó-Székely Ármin, Sőrés Zsolt, Marco Torrice
Fény Dézsi Kata
Koreográfia Hód Adrienn
A kritikákból
Lábán Rudolf-díj laudáció – Artner Szilvia Sisso
Láncreakció – Králl Csaba kritikája Élet és Irodalom, 2013. május 26.
Kegyetlen Meztelenség – András Felícia kritikája Ellenfény, 2013. május 22.
Testre Ébredés – Nyulassy Attila kritikája 7ora7.hu, 2013. május 24.
Az előadás előzetese itt tekinthető meg.
Az előadásban a táncosok meztelenül táncolnak.
Fotó Kővágó Nagy Imre
Az illusztráció Brindza Csaba fotója.
Hód Adriennről, a Pirkad rendezőjéről és a Hodworksről
Hód Adrienn
Rényi András, esztéta
Hód Adrienn társulatvezető, koreográfus, táncos és tánctanár 1993-ban kezdte tanulmányait a Budapest Tánciskolában, majd nem sokkal később osztálytársaival megalapítja az OFF Társulatot, amelyet 2007-ben követ a HODWORKS. Ugyanebben az évben ösztöndíjat nyer a Műhely Alapítvány „Az ismeretlen kutatása” című programjára, majd 2008-ban – szintén a Műhely Alapítvány meghívására – a Meeting Points magyar-amerikai művészeti program résztvevője. A koreográfus előadásaban előszeretettel kísérletezik a mozgás, a hangzás, a színházi tér használatával. Alkotómunkája mellett 2005 óta a Budapest Kortárstánc Főiskola tanára, ahol kortárstáncot, improvizációt és kompozíciót tanít. A kísérletezéseiről ismert koreográfus évek óta dolgozik azon, hogy átfogalmazza a kortárs tánc megszokott és bevált kliséit. Munkáiban darabjaira szedi és újrafogalmazza a legalapvetőbb és legelemibb mozdulatokat is és sokszor feszegeti a színház konvencionális határait. Előadásaiban előszeretettel alkalmaz élőzenét; a létrejövő alkotásokban a táncosok és a zenészek hangsúlyozottan egyenrangú szereplők. 2007 óta működő társulatával eddig hatszor jelölték munkáit Lábán Rudolf- díjra, melyet végül a Basse danse című koreográfiájával 2012-ben nyert el.
A Hodworks
A Hodworks társulatot 2007-ben alapította Hód Adrienn. Állandó alkotótársak mellett meghívott művészekkel együttműködő nemzetközi kortárstánc társulat. Önálló művészi alkotókészségen és nagyfokú összpontosításon alapuló, érzékeny és provokatívan friss szemléletű alkotócsoport. Munkájuk középpontjában a minden akadálytól, közvetítőtől, díszlettől, kelléktől, színházi eszköztől megszabadult test áll. Az előadások mindig egy ismeretlen, új, progresszív irányt jelölnek ki. Közös jellemzőjük a hosszú kísérleti munka során megalapozott, kidolgozott minőségi mozgásnyelv. A próbafolyamat fő eszköze az improvizáció, amelyet gondosan megszerkesztett struktúrában mentenek át az előadásokba. A koreográfiai struktúrákat az absztrakt megjelenés és a konkrét jelentés közti finom csúszkálás jellemzi. Egy Hodworks előadás a néző számára szellem- és érzéknyitogató, csalogató, de nem agresszív. Megkérdőjelezésre, kételkedésre ösztönöz. Nem alkuszik meg. Nem akar tetszeni.
Hód koreográfiái a meglévő táncstruktúrákat igyekeznek bizonytalanná tenni, szétszedni és újraépíteni. Munkái során erősen exponálja a performeri/előadói helyzetet, az exhibíciót szélsőséges emberi állapotokkal, azok verbális és fizikai megidézésével kapcsolja össze. Előadásait a tabukkal szembemenő, vaskos, mégis finom, érzékeny humorú játék jellemzi, és az előítéletmentes, szabad, radikális testkutatás. Táncosai számára a fizikai és lelki kitárulkozáson keresztül utat nyit egy eksztatikus, a tudatalattiból építkező, párhuzamos valóságba. A nézőket pedig abba a szürkezónába csalogatja, ahol a jelentést felülírja a jelenlét.
Támogatók
EMMI, NKA, Départs, EU Kultúra Keretprogram, Budapest Főváros IX. Kerület, Off Alapítvány, Új Előadóművészeti Alapítvány, Műhely Alapítvány, SÍN Kulturális Központ